Kragujevački mediji u službi građana: Sudbina Zastavinog servisa- umesto autobuske stanice garaža za vozila Vodovoda

Res Publika

Grad Kragujevac je u martu 2018. godine potrošio tri miliona evra kako bi na licitaciji kupio objekat Zastavinog servisa, u cilju da na toj lokaciji gradi novu autobusku stanicu. Samo nekoliko meseci kasnije, u junu 2018. Gradsko veće donelo je odluku da se ovaj objekat da na korišćenje Javno komunalnom preduzeću Vodovod i kanalizacija. Zastavin servis im je ustupljen bez naknade, na određeno vreme, dok traje delatnost preduzeća, odnosno do završetka i stavljanja u funkciju Operativno tehničkog centra, koji je posebno građen za ovo javno preduzeće u Industrijskoj zoni, u Ilićevu.

Međutim, kako Operativno tehnički centar nikada nije postao funkcionalan, a grad je u međuvremenu odustao od izgradnje autobuske stanice na lokaciji Zastavinog servisa, ovaj objekat, površine skoro 11.000 kvadrata, ostao je do danas “ustupljen” Vodovodu. To praktično znači da je grad potrošio 360 miliona dinara (tri miliona evra) da bi ovo javno preduzeće u Zastavinom servisu držalo svoje kamione i cisterne.

Iako ovakva formulacija zvuči prilično uprošćeno, ona odgovara istini, budući da smo iz JKP Vodovod i kanalizacija dobili odgovor da pomenuti objekat služi u svrhu obavljanja redovnih delatnosti preduzeća.

Objekat pre svega služi za održavanje i izgradnju vodovodne i kanalizacione infrastrukture, ali i za potrebe održavanja, čuvanja i korišćenja građevinskih mašina i transportnih sredstava, odnosno kamiona i cisterni. Objekat je u funkcionalnom stanju i zadovoljava potrebe preduzeća, navedeno je u odgovoru JKP Vodovod i kanalizacija

U odluci Gradskog veća iz juna 2018. godine, takođe, je navedeno da se JKP Vodovod i kanalizacija, kao nosilac prava korišćenja na nepokretnosti, obavezuje da objektom upravlja sa “pažnjom dobrog domaćina”, u smislu održavanja, obnavljanja i unapređenja, kao i da snosi troškove tekućeg i investicionog održavanja i izvršava zakonske i druge obaveze u vezi sa imovinom.

Zastavin servis

Budući da koristi gradsku imovinu, JKP Vodovod i kanalizacija ima i obavezu da jednom godišnje podnese izveštaj Gradskom veću o stanju ove nepokretnosti koja im je data na korišćenje. Zanimljivo je i da u odluci stoji da će u slučaju realizacije projekta izgradnje autobuske stanice, odluka biti stavljena van snage.

Inače, ovo javno komunalno preduzeće je dovedeno u situaciju da od grada traži neki objekat za korišćenje, budući da su iseljeni sa lokacije u Stanovu gde se nalazio njihov Operativno tehnički centar, a danas se nalazi Lidl.

Kragujevac je još 2008. godine potpisao ugovor sa austrijskom kompanijom Supernova koja je na toj lokaciji u Stanovu trebalo da gradi tržni centar na čak 60 hiljada kvadratnih metara.

Na potpisivanju ugovora navedeno je da će Supernova zaposliti 300 radnika, a da će vrednost investicije, koja je uključivala i izgradnju kružnog toka radi lakšeg prilaza tržnom centru, iznositi 45 miliona evra.

Grad Kragujevac je trebalo da pripremi lokaciju i sve papire potrebne za gradnju, zbog čega nije navedeno kada bi radovi znanično počeli.

Zbog te velike investicije Vodovod je trebalo da bude iseljen iz Stanova, a 2009. godine se počelo sa igradnjom novog Operativno tehničkog centra u Industrijskoj zoni, u Ilićevu. Radovi su prekinuti posle smene vlasti 2014. godine, jer su gradski čelnici, na čelu sa Srpskom naprednom strankom, smatrali da je objekat preterano velikih dimenzija.

Iako je novac za završetak izgradnje bio opredeljen i u budžetu grada za 2015. godinu, Operativno tehnički centar nikada nije završen, pa se grad odlučio da ustupi Zastavin servis, do početka izgradnje autobuske stanice.

Kada će i da li će Operativno tehnički centar Vodovoda u Ilićevu biti završen nismo uspeli da saznamo od gradskih čelnika, pa će, po svemu sudeći, ovo javno preduzeće nastaviti da koristi objekat Zastavinog servisa za svoje potrebe.

Ono što upada u oči jeste i činjenica da se Zastavin servis nalazi neposredno pored jezera Bubanj, za čije uređene je grad Kragujevac izdvojio 15 miliona dinara. Urađena je behaton staza sa mobilijarom, ukupne dužine 570 metara, trim staza duga nešto više od 1.000 metara, a uređena je i rasveta i saobraćajnice.

Zbog toga se opravdano nameće pitanje da li je prilikom uređenja nove kragujevačke oaze, kako su nazivali jezero Bubanj, razmišljano o tome da će posetioci gledati na ruglo Zastavinog servisa, koji se nalazi preko puta jezera.

Šetalište uz jezero Bubanj

Ivan Radulović, glavni urabanista grada Kragujevca, objašnjava da se vodilo računa da okolina jezera Bubanj bude primerena njegovom sadržaju, odnosno da se plan nove autobuske stanice uklapao u ovo gradsko šetalište.

Nije planirano da na tom mestu ostane Zastavin servis, već je prema Generalnom urbanističkom planu trebalo da bude nova autobuska stanica. Radilo se o modernoj građevini, sa lepim pratećim sadržajem i zelenim površinama koje bi se nadovezale na prostor jezera, kaže Radulović.

O razlozima zbog kojih se odustalo od izgradnje autobuske stanice, kako kaže, ne može da komentariše, jer to nije u njegovoj nadležnosti, ali objašnjava da je prema važećem GUP-u tu još uvek predviđena njena izgradnja.

U planu se radi o zemljištu koje ima javnu namenu. U GUP-u koji je prošao sve javne uvide i dalje je na tom mestu planirana autobuska stanica. Teorijski, to zemljište je moguće prenameniti u kompatibilne namene kroz planove nižeg reda, ali mi za sada takve zahteve iz Gradske uprave koja se bavi investicijama nismo imali, navodi Radulović.

autorka Violeta Glišić

Tekst je nastao u okviru projekta „Kragujevački mediji u službi građana – u potrazi za rešenjima”, koji se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD, a administrira Media i Reform Centar Niš. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove MRCN i Ambasade SAD već isključivo autora.   

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.