U susret privatizaciji RTK

Kako opisati situaciju u kojoj jedan medij za godinu dana potroši 50 miliona dinara iz budžeta, a ostali zajedno dobiju deset puta manje? Nepravda? Diskriminacija? Bezakonje? Sve navedeno?

Dok mediji potpisuju prve ugovore o sprovođenju projekata, pojedini «zabrinuti građani» na društvenim mrežama primećuju da bi javni novac mogao otupeti kritička novinarska pera, iako 14 medija i produkcija deli devet miliona dinara do kraja godine. Imajući u vidu sve manju medijsku slobodu u celoj Srbiji, autocenzuru i brojne mane projektnog sufinansiranja medijskih sadržaja, ova bojazan nije bez osnova. Ipak, više razloga za zabrinutost kako se troši novac građana Kragujevca trebalo bi da izaziva činjenica da samo jedna medijska kuća – Radio televizija Kragujevac, iz budžeta dobija znatno više novca, a do ove godine je bila jedino glasilo koje koristi javna sredstva za proizvodnju medijskih sadržaja.

O ugledu, gledanosti i kvalitetu programa ove medijske kuće, nakon što je 2017. posle poništene privatizacije vraćena pod okrilje i finansiranje grada Kragujevca, pouzdanih podataka nema. Mada je teško utvrditi koliko su koristi građani imali, izvesno je koliko ih je funkcionisanje RTK koštalo. Prema podacima do kojih je u istraživanju došla Res Publika od 2015. kada je ova medijska kuća privatizovana do kraja 2019. godine iz gradskog budžeta potrošeno je oko 195 miliona dinara. U 2020. RTK je prihodovala 42 miliona iz kragujevačke kase, a ove godinе računa na još 50 miliona dinara. Upornim izigravanjem Zakona o javnom informisanju i medijima, kojima je lokalnim samoupravama zabranjeno da osnivaju javna glasila i dodeljuju novac medijima mimo konkursa, ovoj medijskoj kući je za sedam godina na raspolaganje stavljeno skoro 300 miliona dinara. Istina je i da je RTK prešla put od okosnice nezavisne lokalne medijske scene devedesetih godina 20. veka do marginalnog glasila, nebitnog čak i za propagandnu mašineriju vladajuće stranke, kao što je činjenica i to da je oduvek imala povlašćeni status i finansiranje lokalne samouprave. To će bar formalno morati da se okonča krajem ove godine, ako je suditi prema Akcionom planu za primenu Medijske strategije u kojem je navedeno da privatizacija nekoliko lokalnih medija, među kojima je i Radio televizija Kragujevac, mora da bude zavšena u poslednjem kvartalu 2021. godine.      

Zbog toga će uz analizu i poboljšanje konkursnih procedura, aktivnosti na unapređenju uslova za rad medija i zaštiti javnog interesa u informisanju, jedan od ključnih zadataka biti pomno praćenje rešavanja statusa Radio televizije Kragujevac. Kako je od 2017. u rad i opremanje ove medijske kuće nakon propale privatizacije, lokalna samouprava uložila par stotina miliona dinara svih građana, važno je da javnost zna na koji način će ova investicija biti zaštićena, kako RTK ne bi ponovo završila u rukama neodgovornih vlasnika. Svakako, biće zanimljivo videti i kako će se nakon godina uživanja privilegovanog statusa, ovaj mediji snaći u tržišnoj utakmici sa konkurentima koji sedam godina stiču praksu u konkursnom sufinansiranju, dok RTK u tome nema nikakvo iskustvo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.