Res Publika
Hit plus televizija iz Batočine glavni je hit ovogodišnjeg medijskog konkursa u Kragujevcu. Iz budžeta grada dobiće dva puta više novca od kragujevačkih medija sa dugogodišnjom tradicijom ili daleko većim uticajem, poput Radija 34, Radija 9, portala Glas Šumadije, Pressek, odnosno čak četiri puta više od Agencije Iz Glave ili udruženja Millenium.
Preciznije rečeno, na Konkursu za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji Grada Кragujevca novac je odobren Udruženju- Lokalno organizovanje iz Batočine, koje je predlagač projekta i osnivač Hit plus televizije. Projekat „Jednaka šansa za sve“ podrazumeva proizvodnju medijskog sadržaja koji, po oceni konkursne komisije, „doprinosi zaštiti interesa osoba sa invaliditetom na teritoriji Grada i obezbeđivanja njihovog ravnopravnog uživanja prava na slobodu izražavanja“. Podržan je sa 800.000 dinara, što ga svrstava u sam vrh liste dobitnika, odmah iza preduzeća Javnost, izdavača Kragujevačkih novina, koje je ove godine apsolutni šampion sa odobrenih 2,5 miliona.
Uz uvažavanje činjenice da se bavi temom od nesumnjivog javnog interesa, obrazloženje u rešenju o dodeli sredstava, ipak, ne otkriva šta je nedovoljno poznatom udruženju iz Batočine dalo toliku prednost u odnosu na 13 učesnika iz Kragujevca, čije je pojedine projekte komisija čak i više „nahvalila“. Pregled sadržaja na sajtu i YouTube kanalu Hit plus televizije omogućava, međutim, mnogo konkretniji uvid u reference i kvalitet medijskog sadržaja koji proizvodi i emituje ovaj mediji. Tako na naslovnoj stanici sajta pažnju odmah skreće slogan „Zajedno možemo sve“, koji je Srpska napredna stranka koristila u kampanji za nedavno održane izbore.
To može biti i slučajnost, ali Večernja hronika, glavna informativna emisija „male, stalno rastuće lokalne televizije koja se trudi da gledaocima pruži objektivne i relevantne informacije“ (kako se predstavlja u rubrici O nama), svakako ukazuje da predsednik Aleksandar Vučić apsolutno dominira. Zapravo, u vestima ove batočinske televizije, od informacija sa lokala, gledaoci najčešće mogu saznati samo kakvo ih vreme očekuje. Jedan od ilustativnih primera je Večernja hronika od 13. aprila koja počinje odgovorom predsednika Vučića „na optužbe iz regiona“, koji je emitovan u integralnoj verziji, u trajanju od 5 minuta, što je više od trećine cele emisije. I ostale vesti su sa nacionalnog nivoa i „preuzete“ od agencija, a Batočina je pomenuta tek na kraju, u vremenskoj prognozi. To bi ujedno mogao biti i odgovor na pitanje kako je moguće proizvoditi informativni program u periodu od 9 do 13 sati i to samo radnim danima, kako je navedeno na sajtu, što je sasvim neoubičajeno za jedan mediji. Svoju naklonost ka vladajućoj stranci batočinska televizija iskazala je i tokom nedavne kampanje, pošto je svoj predizborni program ustupila isključivo kandidatima i funkcionerima Srpske napredne stranke. Zanimljivijo je da su Hit plus televizija i Radio- televizija Kragujevac, u tom periodu, u čak sedam emisija imale potpuno identične goste, kandidate za poslanike sa liste “Aleksandar Vučić – zajedno možemo sve” i druge funkcionere SNS-a.
Čak i da zanemarimo političku podobnost Hit plus televizije i u obzir uzmemo samo činjenicu da je njen osnivač, Udruženje- Lokalno organizovanje, posvećeno „izveštavanju i podizanju svesti o postojanju i problemima sa kojima se susreću ugrožene kategorije stanovništva“, legitimno je pitanje hoće li medijski sadržaj podržan novcem građana Kragujevca zaista i doprineti njihovom boljem informisanju. Program ove televizije dostupan je u ponudi MTS-a i vidljiv na teritoriji grada, ali teško je poverovati da ga relevantan broj Kragujevčana koristi kao izvor informisanja. Time se dovodi u pitanje opravdanost odluke konkursne komisije da lokalnoj televiziji iz Batočine odobri daleko više novca nego većini kragujevačkih medija.
Treba spomenuti i da Udruženje- Lokalno organizovanje nije jedini učesnik ovogodišnjeg medijskog konkursa kojem su odobrena sredstva, a koji nema sedište u Kragujevcu. Na listi dobitnika su još i Udruženje radio stanica “RAB SRBIJA“, sa adresom na Novom Beogradu, koje je dobilo 400.000 dinara za projekat „Panel – dodela frekvencija i dozvola za emitovanje“. Iako u obrazloženju konkursne komisije stoji da je tema važna za realizaciju, nije navedeno na koji način se odnosi na Kragujevac, niti je jasno iz kog razloga je organizacija jednog panela vrednovana isto kao i video produkcija, proizvodnja serijala radijskih emisija ili tekstova za internet portale. Još jedan od dobitnika sa sedištem u Beogradu je SINOS – Sindikat novinara Srbije, koji već nazivom projekta „Novinarstvo po meri Кragujevčana“ sugeriše da će obrađivati teme koje se tiču informisanja u Kragujevcu. Za izradu studije imaće na raspolaganju 100.000 dinara.
S obzirom na to da su svi učesnici za realizaciju svojih projekata tražili više novca nego što im je odobreno, teško je razumeti odluku da 1.150.000 dinara ostane neraspoređeno, naročito ako se ima u vidu da je komisija pojedine budžete ocenila kao opravdane i u skladu sa aktivnostima, a istovremeno ih je značajno umanjila. U 2022. u Kragujevcu su tek drugi put, u poslednjih osam godina, izdvojena sredstva iz budžeta za sufinansiranje medijskih projekata, a konkurs vredan 9, 5 miliona dinara jedan je od skromnijih u Srbiji i daleko iza gradova slične veličine.
Postoji ipak i nešto što zaslužuje pozitivnu ocenu u analizi raspodele sredstava na kragujevačkom medijskom konkursu. To je odluka da ne dobiju podršku mediji koji se oglušuju o profesionalni kodeks i rekorderi su po broju prekršaja i javnih opomena Saveta za štampu. Pravilnik o sufinansiranju medijskih projekata inače i predviđa da se pri ocenjivanju u obzir uzme da li su učesniku konkursa izrečene mere zbog kršenja etičkih i profesionalnih standarda, mada se u praksi ta odredba najčešće ignoriše. I u slučaju kragujevačkog konkursa komisija to nije navela kao razlog u obrazloženju, već brojne druge zamerke, ali projekti izdavača dnevnih listova Alo i Kurir, svakako, nisu prošli.
autorka Bojana Vlajović Savić
Ovaj tekst nastao je u okviru projekta “Medijsko sklonište Kragujevac – Lokalni mediji u službi zajednice” koji se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD, a administrira Nezavisno udruženje novinara Srbije. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove NUNS i Ambasade SAD već isključivo autora.