Lokalni mediji u službi zajednice: Raspodela novca na kragujevačkom medijskom konkursu (I deo)

Res Publika

Na drugom kragujevačkom medijskom konkursu raspodeljeno je nešto više od osam miliona dinara, a preko 80 odsto sredstava pripalo je medijima, produkcijama i udruženjima registrovanim na teritoriji grada. Prosečan iznos po projektu je oko pola miliona, mada je najveći broj medija dobio 400 hiljada dinara.

Uprkos skromnom budžetu od 9 i po miliona dinara interesovanje za drugi kragujevački medijski konkurs bilo je veliko. Gradska uprava dobila je čak 40 prijava. Samo jedan predlagač nije ispunio konkursne uslove, pa je Komisija pregledala i ocenjivala 39 projekata za ostvarivanje javnog interesa u informisanju u Kragujevcu, u ovoj godini.

Iznad «crte» našlo se 17 projekata, pri čemu nije utrošen celokupan raspoloživi budžet već 8.350.000 dinara. I ove godine najviše podržanih projekata predložili su mediji, produkcije i udruženja sa sedištem u Kragujevcu, čak 14 njih. Iz Rešenja se ne može zaključiti koliko će emisija, tekstova i drugih sadržaja biti proizvedeno, kao ni na kojim medijima će Kragujevčanima i Kragujevčankama oni biti dostupni.

Na najviše novca iz «konkursnog» budžeta, odnosno na dva i po miliona dinara, može da računa preduzeće Javnost doo, izdavač Kragujevačkih novina. U jedinom štampanom nedeljniku u gradu do kraja godine treba da budu objavljeni tekstovi o «ekološkom stanju tekućih voda u kragujevačkoj kotlini i vodosnabdevanju grada i sela».

Najmanje novca među dobitnicima iz Kragujevca, odnosno 200.000 dinara, dodeljeno je udruženju Milenium za projekat «Istorija popularne kulture Kragujevca 1990-2000», a istu sumu Komisija je «razrezala» i Agenciji Iz Glave Miroslava Miletića, koja je planirala da objavi serijal tekstova o posledicama pandemije na pojedince i društvo pod nazivom «Odgovor(nost) zajednice: podrška, solidarnost, informisanje». Pandemijom COVID 19 baviće se i portal Pressek.rs, čiji tekstovi će biti fokusirani na uticaj zdravstvene krize na tržište rada u Kragujevcu. Izdavaču ovog medija, Agenciji Gerila ADV na konkursu je dodeljeno 300.000 dinara. Na isti iznos iz gradskog budžeta može da računa i produkcija Optimum video koja kroz projekat «Gružanske nepoznanice», slično kao Kragujevačke novine, planira da se bavi temom izvorišta i vodosnabdevanja. Pedeset hiljada dinara više namenjeno je projektu «Mladi i uspešni Kragujevčani» produkcije Vitfilm digital.

Najučestaliji iznos koji je Komisija odobravala bez obzira na temu, tip sadržaja, vrstu medija i slično, bio je 400.000 dinara. Na jednak projektni budžet tako mogu da računaju radio stanice Radio 9, Hit narodni radio 9 i Radio 34 koji su kao teme izabrali rodnu ravnopravnost, razvoj poljoprivrede  i mlade, kao i Radio Zlatosuti koji je predložio projekat pod nazivom «Bratimljenje», posvećen kulturi i očuvanju kulturnog nasleđa.

Po 400 hiljada dinara pripalo je i projektima Glasa Šumadije «Druga liga- prva ljubav» koji promoviše značaj sporta i «Radimo, gradimo, zapošljavamo» produkcije Duo digital medija, posvećenog razvoju privrednog ambijenta na području grada.

Isti iznos novca u ovogodišnjoj raspodeli pripao je i projektu «Kragujevac, što u srcu nosim» izdavača Peto- tri 1941 d.o.o, koji je kragujevačkoj javnosti manje poznat. Reč je o firmi koja je novembra 2020. registrovana i ima sedište na adresi u naselju Višnjak, a od februara ove godine i novog zastupnika Minu Đurić. Ona je ujedno i odgovorna urednica portala čiji je ovo preduzeće osnivač. Prema podacima Agencije za privredne registre 100% vlasnik firme Peto- tri 1941 je SS Turistička televizija 1961 d.o.o. Beograd-Voždovac, koja pripada Slavku Stijakoviću.

Ovaj portal novac je dobio po prvi put, kao i portal ucentar.rs čiji je izdavač Medijski centar d.o.o. Kragujevac. Zanimljivo je da je za razliku od petotri1941.rs koje je lane imalo neuspešnu aplikaciju, ucentar.rs ne samo bojkotovao konkurs, već i objavljivao uvredljive tekstove na račun ostalih učesnika. Ove godine izdavač Medijski centar predložio je projekat «Kragujevac – biznis centar moderne Srbije» koji je komisija podržala sa 400.000 dinara budžetskog novca. Interesantno je i to da su, na dan kada je objavljeno Rešenje o raspodeli (12.04.2022), Nebojša Radišić i Srđan Stošić na društvenoj mreži Fejsbuk objavili da kao novinari- urednici «od 7.aprila 2022. profesionalno, moralno, krivično, prekršajno i na svaki drugi način ne stoje  iza tekstova koji su objavljeni i koji će se eventualno objavljivati u budućnosti na portalu Ucentar.rs».

snimci ekrana arhiva sajta ucentar.rs i FB Nebojša Radišić

Prošle godine, kada je u Kragujevcu po prvi put raspisan konkurs za sufinansiranje medijskih sadržaja, raspodeljeno je oko 9,2 miliona dinara. Medijima i produkcijama iz grada tada je pripalo dve trećine budžeta, odnosno šest i po miliona dinara ili prosečno 650 hiljada dinara po projektu.

O ostalim dobitnicima medijskog konkursa za 2022. godinu, kao i onima koji nisu prošli selekciju čitajte u narednom tekstu na portalu Res Publike.

autorka Marija Milošević

Ovaj tekst nastao je u okviru projekta “Medijsko sklonište Kragujevac – Lokalni mediji u službi zajednice” koji se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD, a administrira Nezavisno udruženje novinara Srbije. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove NUNS i Ambasade SAD već isključivo autora.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.