Zašto prosto, kada može i komplikovano – kao da je bila deviza kojom su se rukovodili autori teksta konkursa za sufinansiranje medijskih projekata u Kragujevcu. Kako apel udruženja Res Publika upućen nadležnoj gradskoj upravi da pojednostavi konkurisanje, nije urodio plodom, učesnici su morali da izdvoje i po nekoliko hiljada dinara da plate pribavljanje ili overu dokumentacije koja se već nalazi u javnim, državnim bazama podataka.
Iako sistem konkursnog sufinansiranja proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa ima brojne nedostatke na koje upućuju novinarska udruženja i stručnjaci, Ministarstvu kulture i informisanja mora se odati priznanje bar zbog toga što poslednjih šest godina nastoji da pojednostavi uslove. Od medija se, uz predlog projekta i budžet, zahteva tek nekoliko pratećih dokumenata, a elektronska verzija prijave šalje se putem imejla. Za to vreme kragujevačka lokalna samouprava propuštala je da raspiše konkurs za raspodelu novca za javno informisanje, ali i da uči iz primera dobre prakse resornog ministarstva. Zbog toga su kragujevački mediji bili neprijatno iznenađeni listom dokumentacije koja je od njih tražena, što zbog troškova koji su im nametnuti, tako i zbog neobičnog zahteva da elektronska dokumentacija bude dostavljena na pomalo arhaičnom CD-u.
Od učesnika konkursa zahtevano je da predaju originalnu dokumentaciju ili fotokopije overene kod notara, pa su tako pojedini aplikanti za papirni dokaz o tome da je izdavač registrovan u Agenciji za privredne registre, odnosno da je medij upisan u Registar medija, morali da plate od tri do sedam hiljada dinara, iako su ove baze otvorene i javno dostupne svim građanima, pa i činovnicima u gradskoj upravi. Dodatni trošak nametnut je i zahtevom da se pribavi potvrda Narodne banke Srbije da račun medija nije u blokadi, a koja košta nešto manje od hiljadu dinara. Informacija je svakako potrebna pošto se novac iz budžeta ne sme prenositi pravnim licima čiji je poslovni račun blokiran zbog dugova. Ipak, i ovaj podatak je javno dostupan «na nekoliko klikova» na sajtu NBS, ali i nerelevantan ukoliko se traži u februaru, a novac dodeljuje dve ili tri meseca kasnije, pošto se stanje na računu u međuvremenu može promeniti.
Preuranjen je bio i zahtev da se dostavi izjava da li je učesniku za isti projekat već dodeljena državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć) u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve, i po kom osnovu, imajući u vidu da je konkurs raspisan na početku godine, i da resorno ministarstvo ovu dokumentaciju traži samo od medija za koje je doneta odluka o dodeli sredstava.
Uz ova zapažanja i apel da se od medija traži manje dokumenata ili samo fotokopije, Res Publika je Gradskoj upravi za društvene delatnosti, nadležnoj za sprovođenje konkursa, predložila i da učesnicima dodatno pojasni zahteve koji su se na listi potrebne dokumentacije našli u tačkama 8 i 9. Reč je o tome da su učesnici konkursa morali da dostave vizuelni prikaz predloženog medijskog sadržaja, zbog čega smo zatražili dodatno pojašnjenje, s obzirom na to da kod nekih vrsta medija nije moguće ispuniti ovaj uslov, odnosno pojedine forme medijskih sadržaja nije moguće vizuelno prikazati i podsetili na praksu Ministarstva kulture i informisanja da od aplikanata traži sinopsis medijskog sadržaja, odnosno primerak poslednjeg broja kod štampanih medija (zato što je priprema primerka novina sa predlogom sadržaja finansijski i tehnički zahtevna i neprimerena svrsi). Kada je reč o dokazu o aktivnostima medija u poslednjih godinu dana (kopija npr. prve strane štampanih izdanja medija, informacije o proizvedenim i emitovanim medijskim sadržajima, informacije o organizovanim stručnim skupovima i sl.), apelovali smo na gradsku upravu da ovu stavku dodatno pojasni pošto je ovaj uslov mogao biti diskriminatoran. Bilo je nejasno da li se ovim zahtevom iz učešća u konkursu praktično isključuju učesnici čiji pravni subjekti funkcionišu kraće od 12 meseci, što bi bilo u suprotnosti Pravilnikom o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja koji je propisalo Ministarstvo.
Iako je Pravilnikom o sufinansiranju projekata lokalnim samoupravama prepušteno da samostalno propišu dokumentaciju koju će tražiti od učesnika konkursa, Res Publika je smatrala da bi gradskoj upravi trebalo ukazati na dobru praksu Ministarstva kulture i informisanja kada je reč o dokumentaciji koju prilažu subjekti u fazi podnošenja konkursne dokumentacije. Kragujevački mediji, odnosno akteri koji se bave proizvodnjom medijskih sadržaja već su iscrpljeni dugogodišnjom borbom za opstanak, zbog čega verujemo da je bilo neprimereno pred njih postavljati dodatne i skupe zahteve, a naš zajednički cilj svakako je zaštita javnog interesa u informisanju i omogućavanje građanima Kragujevca da imaju što više raznolikih i kvalitetnih medijskih sadržaja.
Na pismo upućeno 26. januara 2021. veoma brzo stigao je odgovor da je lokalna samouprava otvorena za saradnju i konstruktivne predloge, ali da su naše sugestije «zakasnile, s obzirom da je Javni poziv objavljen dana 25. januara 2021. godine i da je sada nemoguće menjati uslove konkursa”, te da će ih imati u vidu u narednom ciklusu, da ne postoji potreba za pisanjem dodatnih pojašnjenja i da zainteresovani mogu da se informišu telefonom.
Res Publika je na zahteve, koji su sa stanovišta učesnika konkursa bili preterani, skupi, zbunjujući ili tek samo neobični, obavestila i relevantna novinarska udruženja i odlučila da zapažanja i preporuke objavi u okviru analize celokupne konkursne procedure i tako doprinese da ubuduće ona bude jednostavnija za sve učesnike.