Saradnjom medija i udruženja do boljeg informisanja

Teme nedostatka transparentnosti i obezbeđivanja pravičnosti raspodele budžetskih sredstava zajedničke su medijima i organizacijama civilnog društva, i zbog toga mogu predstavljati polazište za potencijalnu saradnju i zajedničke inicijative. To je jedan od zaključaka istraživanja koje je Res Publika sprovela u okviru projekta Fer igra: konkurencijom do kvalitetnije medijske ponude.

Kao građani posvećeni zaštiti javnog interesa u različitim oblastima, aktivisti kragujevačkih organizacija civilnog društva koji su učestvovali u istraživanju, nastoje da budu dobro obavešteni o dešavanjima u Kragujevcu. Većina ispitanika, odnosno više od 85%, se svakodnevno informiše preko lokalnih medija.

Informisanje preko internet portala je zbog brzine, pristupačnosti, distribucije sadržaja preko društvenih mreža i većeg broja izvora, najpopularnije među predstavnicima civilnog društva. Deo ispitanika prati i televizijski program, a nešto manje njih informiše se putem štampe i radija.

Više od 85 odsto ispitanika nije zadovoljno kvalitetom informisanja u Kragujevcu, a nešto više od 70 procenata njih smatra da lokalni mediji ne izveštavaju na pravi način o temama kojima se njihova organizacija bavi.

Predstavnici civilnog društva saglasni su da mediji koji izveštavaju o temama od javnog interesa za lokalnu zajednicu treba da dobijaju budžetski novac, ali se stavovi o načinu obezbeđivanja pravične raspodele razlikuju. Deo ispitanika smatra da je potrebno pravičnost i efikasnost obezbediti boljim propisima, nekolicina predlaže ta to budu javni konkursi sa stručnim i nepristrasnim komisijama (npr. iz drugih gradova) i obaveznom evaluacijom, povećanjem transparentnosti odlučivanja komisija, kao i kvalitetnijom javnom raspravom i aktivnim uključivanjem građana u proces donošenja odluka. Neki primećuju i da “kod svih konkursa grada imamo problem netransparentnosti donošenja odluka pri izboru projekata”. Ima i onih koji ocenjuju da bi kao kriterijum raspodele sredstava medijima trebalo uzeti u obzir i iskustvo medija, pouzdanost i profesionalnost, kao i poverenje odnosno ugled kod građana.

Civilni sektor u velikoj meri prepoznaje potrebu za saradnjom sa medijima i adekvatnim informisanjem javnosti o pojedinačnim aktivnostima civilnog društva. Predstavnici udruženja koja u učestvovala u istraživanju jasno identifikuju ključne probleme u funkcionisanju medija, ali ne prepoznaju u dovoljnoj meri njihovu ulogu u lokalnoj demokratiji i društvenim promenama.

Učesnici istraživanja prepoznaju da lokalnim medijima nedostaje novac, ali i ljudski resursi. Lokalnim glasilima, prema oceni predstavnika civilnog društva, nedostaju i raznovrsniji sadržaji, autentičan način izveštavanja, veća posvećenost edukativnim i kulturnim dešavanjima, omladini, kao i “bolja promocija sadržaja, bolje uređene stranice na društvenim mrežama, savremenije teme i bolja komunikacija sa građanima”.

Ispitanici veruju da bi civilni sektor mogao da doprinese unapređenju medijske situacije u Kragujevcu. Neki to vide kao svoju obavezu, a većina njih izjasnila se da je spremna da podrži inicijative za poboljšanje kvaliteta javnog informisanja. Kao načine da doprinesu poboljšanju medijske slike grada, udruženja predlažu intenzivniju saradnju organizacija i medija, akcije javnog zagovaranja, prikupljanje donacija, a spremni su da budu izvor informacija, pomognu promociju i distribuciju sadržaja i sl. Pojedini ispitanici smatraju da “civilni sektor može u značajnoj meri da doprinese unapređenju sistema javnog informisanja u gradu Kragujevcu, pre svega kao “nepresušni izvor informacija od esencijalnog značaja za pojedinca i lokalnu samoupravu”, a ima i onih koji konstatuju da “NVO sektor, pre svega, treba da bude korektivni faktor koji vrši pritisak na donosioce odluka da poštuju zakon i informišu građane na pravi način”. Ima i učesnika istraživanja koji smatraju da bi se konkurentnost na medijskoj sceni mogla unaprediti finansiranjem organizacija civilnog društva koje se bave javnim informisanjem jer se tako “stiču uslovi za njihovo angažovanje u sistemu javnog informisanja, a konkurentnošću na tržištu doprinosi se kvalitetu i unapređenju sistema javnog informisanja u Kragujevcu”.

Ovaj tekst objavljen je uz finansijsku pomoć Evropske unije. Za njegovu sadržinu isključivo je odgovorno udruženje Res Publika i ta sadržina nipošto ne izražava zvanične stavove Evropske unije.

Ovaj tekst je objavljen u okviru projekta „Fer igra: Кonkurencijom do kvalitetnije medijske ponude”. Projekat je deo programa „Pripremi se za učešće”, koji implementiraju Centar za evropske politike – CEP, Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj – NALED i Centar savremene politike kroz nezavisni medijski portal  – European Western Balkans.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.