Kragujevački mediji u službi građana: Medijski konkurs u Kragujevcu- Treća sezona

Res Publika

Apsolutni šampion ovogodišnjeg konkursa za sufinaniranje proizvodnje medijskih sadržaja su Kragujevačke novine, dok je drugoplasirana na listi, ovdašnjoj javnosti potpuno nepoznata, Hit plus televizija iz Batočine. Kao prioritetne teme izdvojili su se urbanizam i informisanje osoba sa invaliditetom.

Zahvaljujući insistiranju udruženja Res Publika, budžet za medijske projekte u 2023. povećan je za 20 odsto, sa 10 na 12 miliona dinara. Putem konkursa koji je nedavno okončan, raspoređeno je samo 10,2 miliona, i to na 17 projekata, dok će preostali novac, za sada, ostati u gradskoj kasi.

Iznenađenja gotovo da nije bilo, ni kada je reč o učesnicima konkursa, ni temama, a i odnos sredstava koja su dodeljena pojedinačnim projektima je manje- više ostao isti kao 2022. godine. Kao i u prethodnim projektnim ciklusima, najviše sredstava, odnosno nešto manje od trećine, odobreno je Kragujevačkim novinama za projekat «Šta da se radi». On je posvećen temama u oblasti urbanizma, a prema oceni konkursne komisije, predlog je imao i «impresivan broj ponuđenih medijskih sadržaja». Ako je suditi po iznosu dodeljenog novca, na drugom mestu je unapređenje osoba sa invaliditetom. I ove godine, Udruženju Lokalno organizovanje iz Batočine, koje je osnivač Hit plus televizije, odobren je novac i to do sada rekordnih 900 hiljada dinara za projekat «Prava su nam ista!». Za istu temu po 450, odnosno 500 hiljada dinara dodeljeno je preduzeću Peto tri («Mali svet velikih ljudi») i Udruženju tumača znakovnog jezika Jedro («Informativni sadržaj dostupan i licima sa invaliditetom»).

Čak 11 od ukupno 17 učesnika dobilo je između 400 i 500 hiljada dinara za tekstove, radio i televizijske emisije, video sadržaje. U ovoj grupi su Radio Zlatousti, koji je dobio podršku za serijal «O fabrikama i radnicima», portal Pressek za «Žensko preduzetništvo u Kragujevcu i okolini», agencije Iz Glaaave («Da se ja pitam»), Duo Digital MedijaRadimo, gradimo, zapošljavamo 2»), Vitfilm Digital («Mladi i uspešni Kragujevčani»), Optimum Video («Modrice na duši – TV serijal o nasilju nad ženama»), MJ Video («Ostvarivanje zdravstvene zaštite dece i omladine na području grada Kragujevca»), kao i radio stanice Radio 34 («Tragovi prošlosti») i Radio 9 («Sjajne Kragujevčanke u svetu preduzetništva – druga sezona»).

Nešto više od proseka, odnosno 600 hiljada dinara, odobreno je portalu Glas Šumadije za projekat «Nije sve do novca, nešto je i do nemara».

Na dnu liste dobitnika nalaze se «novi» učesnici. Za projekat «Energetska efikasnost Kragujevca» beogradskoj firmi Naša mesta doo dodeljeno je 250 hiljada dinara, a iz dostupne dokumentacije nije moguće zaključiti o kom tipu sadržaja ili vrsti medija je reč. Prema podacima Agencije za privredne registre ovo preduzeće osnovano je decembra 2021. godine, a u Registru medija APR-a vodi se kao izdavač «Časopisa za lokalnu samoupravu Naša mesta», upisanog još 2018. godine, čiji je odgovorni urednik Aleksandar Andrić. Ista firma je izdavač internet portala za lokalnu samoupravu «Naša mesta», takođe registrovanog 2018, za čije sadržaje odgovara urednica Marija Stevanović. Samo 50 hiljada dinara više dobila je još jedna beogradska, ali javnosti mnogo poznatija firma Adria Media Magazin, članica Adria Media Grupe, koja izdaje dnevne novine Kurir. Nije poznato u kom tačno mediju ovog velikog izdavača će biti objavljeni sadržaji proizvedeni u okviru projekta «Prva prestonica moderne Srbije – Kragujevac Miloša Obrenovića». Na sajtu Adria Media Grupe kao magazini navedeni su Elle, Sensa, Lepa & srećna, National Geographic Serbia i Wanted!Magazin.

Od predviđenih pola miliona dinara za podršku projektima unapređenja profesionalnog rada medija, ove godine potrošeno je samo 200 hiljada na projekat «Da li mediji dostupni građanima Kragujevca ostvaruju javni interes u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima», sa kojim je konkurisao SINOS Beograd (Sindikat novinara Srbije).

Ispod «crte» ostali su projekti koje su predložili beogradski Video Solutions 2020, Brainz doo, Komitet znanja Srbije, Politika novine i magazini, Internet grupa doo, In Network  Solutions, Digital Thinking, Savez Srba iz regiona, i još dodatna dva predloga Adria Media Grupe. Sredstva nisu odobrena ni izdavačima Kopernikus Cable Network iz Niša, Monterfilmu registrovanom u Rekovcu, produkciji «F32» iz Svilajnca, MM promenada 2010 iz Batočine, kao ni Patriotskom bloku Srbije Humana TV plus Batočina. Podrška je izostala iz za projekte koje su kandidovala udruženja «Đorđe Hadžić» i «Naši» iz Kragujevca, a nisku ocenu Komisija je dala predlogu preduzeća Medijski centar doo koje je izdavač portala ucentar.rs.

Kada ima volje ima i načina da se radi brzo, pokazala je ove godine gradska uprava i konkursnu proceduru okončala za 45 umesto 90 dana. Mada su duga lista zahteva stavljenih pred učesnike trećeg kragujevačkog medijskog konkursa i već tradicionalno kašnjenje u formiranju komisije slutili da će gomila dokumentacije i projektni predlozi dočekati leto, proces je završen već 20. aprila. Proceduru je možda ubrzalo i to što su se dva, od tri, člana komisije koja je ocenjivali projekte već «odomaćila» u Kragujevcu. Naime, ovaj posao Aleksandar Stojanović iz Vranja i Miodrag Miljković iz Niša obavljali su i prethodnih godina. Ovoga puta, kao treći član komisije pridružio im se Jovan Bukovala iz Beograda, medijski stručnjak iz Beograda, koji je imenovan na sopstveni predlog.

autorka Marija Milošević

Tekst je nastao u okviru projekta „Kragujevački mediji u službi građana – u potrazi za rešenjima”, koji se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD, a administrira Media i Reform Centar Niš. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove MRCN i Ambasade SAD već isključivo autora.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.