Ritam grada
Od kada je uvedena naplata parkiranja u naselju Aerodrom ne jenjava nezadovoljstvo grupe građana, koja i dalje povremeno održava proteste. S druge strane u JKP “Šumadija”, u sektoru za parkiranje, ističu da su zadovoljni rezultatima, kao i da se razmatra proširenje zona naplate na druge delove grada.
Grupa građana Aerodroma održala je još jedan u nizu protesta protiv naplate parkiranja na Aerodormu. Njima posebno smeta način zoniranja, ali i učestala upotreba “pauka” za sva vozila koja nisu na obeleženim mestima.
U pisanom odgovoru Ritmu grada, dr Gordana Todorović, rukovodilac Sektora parkinga u JKP “Šumadija”, isiče da je sve veći broj automobila, pa samim tim raste i potreba za parkiranjem.
“Trudimo se da aktivnim merama, svim korisnicima obezbedimo uslugu, ali i smanjimo bespotrebno zadržavanje i zauzeće parking mesta, posebno u naseljima, kako bismo stanarima omogućili što komfornije parkiranje. Sve ovo je u ograničenim kapacitetima, u naseljima, jedino moguće zoniranjem i naplatom parkiranja. Veoma temeljno i sa posebnom pažnjom analiziramo potrebe svih korisnika, kako bismo predložili najbolja rešenja”, kaže Todorović.
Što se naplate parkiranja na Aerodromu tiče, kaže da je primetno veliko rasterećenje stacionarnog saobraćaja.
“Najveći efekti se odnose na kvalitet života stanara ovog naselja, koji mogu mnogo lakše da dođu do slobodnog parking mesta, jer usled uvođenja naplate, nema bespotrebnog zadržavanja ostalih korisnika parkirališta”, navodi Todorović.
U Pokretu “Složno za Kragujevac”, organizaciji koja je od početka prisutna na protestima, ističu da uvođenje naplate u tom delu grada nema nikakvih pozitivnih aspekata, sem za kasu JKP “Šumadija”.
“Aerodromci su nezadovoljni tarifiranjem, plaćaju zone kao da žive u centru Kragujevca, po najvišim cenama u Srbiji. Takođe, “pauk” krši sva moguća pravila i prokoračuje ovlašćenja prilikom odnošenja automobila. Podsećam da je nedavno zbog toga došlo i do fizičkog sukoba na Bubnju, a i na Aerodormu je naelektrisana atmosfera. Mi ostajemo stava da je širenje naplate van centra grada pogrešno, što pokazuje i veliko nezadovoljstvo građana”, ističe Milomir Brašić, lider “Složno za Kragujevac”.
U anketi koju smo sproveli među građanima Aerodroma mišljenja su podeljena. Od onih koji su apsolutno protiv naplate za parkirališta koja, kako kažu, “pripradaju zgradama, vlasnicima stanova”, do drugih koji su zadovoljni, imaju jedno vozilo i konačno “slobodono mesto za parkiranje tokom čitavog dana”. Ipak, većina se slaže da nije logično da u naselju koje je na tri kilometra od centra postoji nulta zona i vremenski ograničeno parkiranje.
Uprkos evidentnom protivljenju dela građana u JKP “Šumadija” planiraju dalje širenje zona naplate. Na redu je Vašarište.
“Uređenje oblasti stacionarnog saobraćaja podrazumeva organizaciju parkiranja na način koji može da odgovori potrebama svih korisnika. Preduzeće trenutno analizira sve aspekte koji se odnose na broj parking mesta, korisnike, poslovne objekte i drugo u naselju Vašarište. Veoma pažljivo se razmatra svaki segment problema i preispituju adekvatna rešenja, pre nego što se pokrene inicijativa za uvođenje naplate. Javna parkirališta i javne garaže na kojima se plaća parkiranje, određuje rešenjem Gradsko veće na predlog Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja”, ističe dr Gordana Todorović.
Kako Ritam grada saznaje, na sličan način se razmatra uvođenje zona naplate i u Erdogliji. Još je rano za procene kakvi su finansijski efekti takvih odluka, ali je jasno da kasa JKP “Šumadija” može da računa na dodatne prihode. A da li ih je bilo u očekivanom obimu od parking garaže u ulici Kneza Miloša?
“Snižene su cene usluga parkiranja u garaži u ulici Kneza Miloša. Osnovni razlog za ovo je rasterećenje uličnih parking mesta, kao i popunjavanje kapaciteta garaže. Delimično smo uspeli da, zaista, izuzetno pristupačnim cenama, rasteretimo centar grada oko same garaže, posebno od nepropisno parkiranih vozila. Nastojimo da menjamo navike korisnika. U garaži za niže cene nudimo neograničeno parkiranje. Garaža je pokrivena video nadzorom i posebno atraktivna za ekstremne vremenske uslove”, ističe Todorović.
Ona je najavila da će biti izgrađeni i novi objekti.
“U ovom trenutku uočena je povećana potreba za parkiranjem u okolini Palate pravde i Univerziteta. Takođe postoji iskazan zahtev Saveta mesne zajednice Aerodrom za izgradnjom novog parking prostora. Prepoznali smo ove potrebe i nastojaćemo da u saradnji sa nadležnim Gradskim upravama realizujemo ove projekte. Takođe, radimo na reorganizaciji i proširenju kapaciteta parkirališta kod “Zastavinog” solitera. Blagovremeno ćemo obaveštavati korisnike nakon donošenja konačnih odluka. Grad Kragujevac ulazi u javno-privatno partnerstvo kroz koje je planirana dvoetažna podzemna garaža sa 320 novih parking mesta na potezu kod Skupštine Grada”, najavila je Todorović.
Kaže i da je Sektor parkinga u JKP “Šumadija” uvek otvoren za primedbe građana.
“Godinama unazad naš sektor rešava reklamacije i žalbe građana koje se odnose na oblast parkiranja, na način koji je regulisan procedurama i internim aktima. Žalbe se većinski odnose na izdate Opšte dnevne karte. Naime korisnici prilikom uplate SMS-om neretko izvrše uplatu za pogrešnu zonu, pogreše registarske oznake, zakasne sa uplatom pretplatnih karti i slično. Pravo na povlašćene parking karte reguliše Rešenje o javnim parkiralištima, što podrazumeva usaglašena lična dokumenta korisnika. Često se dešava da sugrađani negoduju, mada ih na usklađivanje ličnih dokumenata obavezuje i zakon. Sve reklamacije i žalbe mogu se predati u našim poslovnicama u TPC Radnički i u Tržnici na Aerodromu”, kaže Todorović.
autor Nenad Živadinović
Ovaj tekst nastao je u okviru projekta “Medijsko sklonište Kragujevac – Lokalni mediji u službi zajednice” koji se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD, a administrira Nezavisno udruženje novinara Srbije. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove NUNS i Ambasade SAD već isključivo autora.