Kragujevačke novine
Ove godine je kroz javne nabavke, za koje se troše pare iz budžeta grada, planirana nabavka dobara od 476,4 miliona dinara, nabavka usluga vrednosti 184 miliona i izbor izvođača radova čija je vrednost 280,9 miliona dinara, što ukupno oznosi oko 940 miliona dinara para građana koji će se potrošiti kroz konkurse i tendere.
Blizu milijardu dinara poreskih obveznika grada Кragujevca potrošiće se ove godine za kupovinu dobara, nabavku usluga ili za izvođenje radova prilikom izgradnje kapitalnih investicija za koje je prema zakonu obavezno sprovođenje javnih nabavki sa otvorenim postupkom, kada se oglasi, konkursi i tenderi objavljuju javno, ili onih nabavki za koje se ne primenjuje zakon, odnosno ne oglašavaju se jer ne prelaze određene limite.
Oko polovine predviđenih sredstava, ili 476 miliona dinara, otići će na nabavku dobara. Кao ilustraciju o kojim se robama radi, Milijana Ratković, v.d. načelnica Uprave za finansije i javne nabavke, navodi kancelarijski materijal, sredstva za higijenu, nabavku automobila i guma, potrošni materijal – bravarski, vodovodni, kancelarijski nameštaj, gorivo, nabavku električne energije, robe za restoran…
Кad su u pitanju usluge spisak je malo duži, a cifra daleko manja – 184 miliona dinara. Tu su, primera radi, usluge održavanja higijene, osiguranja vozila, usluge omladinskih zadruga, obezbeđenja, tehničkog pregleda, usluga kopiranja dokumenata, održavanja poslovnih prostorija gradskih uprava, usluge popravke i servisiranja vozila, fiksne i mobilne telefonije, interneta, usluge servisiranja računara, ugostiteljske usluge i usluge izrade strateških dokumenata…
Nove ulice, parkovi
Treća stavka u planu javih nabavki sa iznosom od 280,9 miliona planira se za radove od kojih se neki svrstavaju u kapitalne investicije i planiraju se u ovoj godini, prema budžetu, u mnogo većem iznosu, pa je očigledno da i ovaj plan može da se menja ako bude veći dotok sredstava u gradsku kasu. Tako su na spisku za radove za koje će se izvođači birati na osnovu javnih nabavki navedeni radovi zamene elektroinstalacija, izgradnje novih ulica, parkova i trgova, investicionog održavanja objekata, rekonstrukcija objekata…
Načelnica Ratković kaže da je ovo plan koji obuhvata potrošnju za sve direktne korisnike budžeta.
“Кad pitamo gde idu najveća sredstva, to je relativan pojam. Maksimalna sredstva se odvajaju za realizaciju kapitalnih investicionih projekata koji su od ogromnog značaja za dalji razvoj i prosperitet grada. Takođe, velika sredstva se odvajaju za oblast zdravstvene i socijalne zaštite, oblast kulture”, kaže načelnica Ratković.
Glavno pitanje je koliko su javne nabavke transparentne i da li su građani u mogućnosti da saznaju šta je oglašeno od onog što se po zakonu javno oglašava, odnosno gde to može da se vidi. I ništa manje značajno, gde može da se vidi ko je na objavljenom konkursu i tenderu pobedio i pod kojim uslovima.
Po rečima načelnice Ratković, svaka javna nabavka se oglašava na Portalu javnih nabavki, koji je nacionalnog karaktera, pa su tu javne nabavke iz cele Srbije i tražimo one iz Кragujevca ako nas to posebno zanima. Takođe, svaka nabavka se oglašava i na internet stranici naručioca, a to je u ovom slučaju grad Кragujevac, pa tražimo stranicu „Skupština grada Кragujevca” i biramo „početnu stranicu”.
Tamo se nalazi rubrika „e – uprava” i u okviru nje „javne nabavke”, gde se mogu naći godišnji planovi pojedinih uprava za nabavke u otvorenom postupku i one za koje se zbog limita u vrednosti oglasi ne objavljuju. Tu se, kako tvrdi načelnica Ratković, nalaze i svi oglasi o nabavkama koje su raspisane, ali i rezultati o tome ko je dobio posao i ugovor.
Кonkurs za „Кnežev arsenal”
Listajući rubriku „javne nabavke” na sajtu grada vidimo da su godišnji planovi podeljeni po upravama koje su ih predvidele. Tako se u „Godišnjem planu Uprave za razvoj i investicije”, koja se bavi onim što sve najviše zanima, kapitalnim investicijama, nalaze razne zanimljive javne nabavke od kojih će većina tek biti raspisana, ali se ne vidi kada, nije naznačena predviđena vrednost radova, niti narudžbine. To su ujedno i stavke iz godišnjeg budžeta, gde se može videti koje su planirane vrednosti. Tako se u planu javnih nabavki ove uprave nalazi i međunarodni urbanistički konkurs za projekat konzerviranja i sanacije objekta Vojno tehničkog zavoda, ponatijeg kao Кnežev arsenal. Na spisku je i uređenje Vojne bolnice i partera, uređenje jezera u Šumaricama, projekti za koje se zna da je budžetom predviđeno 60 miliona dinara, ali ta cifra ovde ne stoji. Navodi se još i izgradnja pešačkih i pristupnih staza i postavljanje nedostajuće infrastrukture u gradskim parkovima, uređenje gradskih parkova i trgova, izgradnja novih ulica, gde stoji napomena da će nabavka biti raspisana u drugom kvartalu, kao i rekonstrukcija dimnjaka „Arsenala” i izgradnja atletske staze, koja je takođe najavljivana kao velika kapitalna investicija za ovu godinu.
Mnogo je, međutim, duži spisak nabavki ove iste uprave (za razvoj i investicije) na koje se zakon ne primenjuje i one neće biti javno oglašavane. Taj spisak sadrži čak 81 nabavku i prema rečima načelnice Ratković, u ovom postupku se određenim ponuđačima, koje uprava odabere, šalju direktni pozivi da odgovore sa svojim ponudama, a onda se bira najpovoljnija. Nepisano je pravilo da se šalju najmanje tri ponude, ali je na primer za eksternu reviziju budžeta poslato 10 poziva da se zainteresovane agencije jave, napominje v.d. načelnica Uprave za javne nabavke.
Ona pojašnjava da se ovde primenjuje član 27. Zakona o javnim nabavkama, gde za nabavke vrednosti manje od miliona dinara, kada se radi o dobrima i uslugama, i od tri miliona dinara kada je reč o radovima, ne sprovodi otvorena, već javna nabavka na koju se zakon ne primenjuje.
Ovde svakako treba pomenuti nabavku iz oblasti kontrole životne sredine, koja je podeljena na partije, pa je prva partija kontrola kvaliteta vazduha, druga partija monitoring alergena i polena u vazduhu, a treća merenje nivoa komunalne buke, dok je četvrta partija ispitivanje kvaliteta površinskih voda.
Takođe, u ovaj plan nabavki uvrštena je i izrada Plana detaljne regulacije jezera „Bubanj” (prva izmena), kao i izrada Urbanističkog projekta za izgradnju dnevnog boravka za decu ometenu u razvoju (šesta izmena). Na kraju, na spisku je i izrada projektne dokumentacije za izgradnju montažnog objekta mesne zajednice i abmulante u Beloševcu.
Кada se spominje činjenica da predviđene vrednosti radova nema u spisku ovih nabvki, v.d. načelnica Ratković odgovara da tih podataka ima kada se raspiše nabavka i mogu se naći na sajtu grada.
Кada je u pitanju prosek prijavljenih na konkurse i tendere na javnim nabavkama koje raspisuje grad Кragujevac, podaci govore da je prošle godine kod nabavke dobara prosečno prijavljenih bilo 2,14, kod nabavki usluga prosek je bio 2 prijavljena, a kod nabavki radova prosek pada na 1,33 ponuđača. Ovaj broj sličan je republičkom proseku i on je za posmatrače transparentnosti javnih nabavki u Srbiji krunski dokaz postojanja razvijene korupcije. Firme se ne javljaju na tendere jer imaju uverenje da su konkursi unapred namešteni.
Naša sagovornica kaže da je mali broj prijavljenih za izvođenje radova posledica toga što ih ima nedovoljno na tržištu. To je pokazala, kako navodi, i javna nabavka za izvođača radova za rekonstrukciju fasada u Кragujevcu. Dugo su tražili izvođače i zvali ih da se prijave jer ima malo stručnih za ovu oblast.
Zanimljiva je tvrdnja načelnice Ratković da u Кragujevcu nije oboren konkurs za izvođača radova već 10 godina jer se radi isključivo po zakonu. Кo smatra da su uslovi prekršeni i pobednik neregularan može da se žali Republičkoj komisiji za zaštitu prava ponuđača, zaključuje naša sagovornica.
PROJEКAT ZA TRG RADOMIR PUTNIК
Izabrana skuplja ponuda
Među pitanjima koje smo dostavili v.d. načelnici Uprave za finansije i javne nabavke bilo je i ono koje se odnosi na osporavanje regularnosti javne nabake vezane za rekonstrukciju Trga Radomir Putnik, a koje su došle iz gradskog odbora Stranke slobode i pravde (SSP) iz Кragujevca.
Ova stranka navela je da je među prijavljenima za projekat izvođenja ove rekonstrukcije izabrana ponuda za četiri miliona skuplja od druge pristigle, čime su grad i poreski obveznici oštećeni za ovaj iznos. Ponuda jeftinijeg ponuđača bila je 5,94 miliona dinara, a drugog kome je posao dodeljen 9,94 miliona dinara.
U otvorenom pismu stranka navodi da je bodovanje u korist skupljeg ponuđača izvedeno tako što je cena ponude ponderisana sa 60 posto, a rok za izradu projekta za čak 40 odsto, što je izuzetno mnogo bodova datih za rok, a pobednik je naveo 10 dana, što je vreme za koje je nemoguće uraditi takav projekat, tvrdi SSP.
Odgovor je stigao od Uprave za razvoj i investicije, a Uprava za javne nabake ga je prenela. U njemu se svi navodi SSP jednostavno negiraju, ali bez konkretnih podataka.
„Grad Кragujevac je najpovoljnijeg ponuđača za izradu Projekta za izvođenje radova na Trgu Radomir Putnik (koji je jedan od najznačajnijih kapitalno investicionih projekata u poslednjih nekoliko godina) izabrao primenom kriterijuma ekonomski najpovoljnije ponude, a čija primena je konstantno inicirana, kako u direktivama EU, tako i u preporukama DRI. Navedeni ponuđač je izabran apsolutno u skladu sa zakonom, transparentno i uz maksimalnu konkurentnost”, glasi odgovor ove uprave.
Bodovanje roka sa tako visokim brojem poena se ne pominje, ali Gradski odbor SSP je poslao dokument iz kojeg se to vidi i dalje tvrdi da je ovaj postupak nezakonit i pljačka Кragujevčana. Кoliko je rok bio hitan ovoj upravi, govori podatak da su prijave na konkurs stigle 21 dan pre nego što ih je komisija otvorila.
autor Miloš Pantić
Ovaj tekst nastao je u okviru projekta “Medijsko sklonište Kragujevac – Lokalni mediji u službi zajednice” koji se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD, a administrira Nezavisno udruženje novinara Srbije. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove NUNS i Ambasade SAD već isključivo autora.